Bricklin SV-1
A Bricklin SV-1 pályafutása kevesebb, mint két évig tartott, mielőtt a vállalat csődbe ment. A rosszul megtervezett sirályszárnyú ajtók és a minőségi problémák ellenére figyelemre méltó típus maradt.
Mérföldkövek
1973 a kanadai New Brunswick tartomány kilenc millió dollárt utal Malcolm Bricklin részére, hogy SV-1 jelű biztonsági autóját ott gyártsa.
1974 Az első példány 5899 cm3-es V8-as AMC motorral felszerelve gördül le a gyártósorról.
1975 Az ellátási gondok miatt Bricklin lemond az AMC motorokról, és a Ford 5752 cm3-es V8-as Windsor erőforrásra vált. Szeptemberben a vállalat csődbe jut.
Felvezetés
Problémás műanyag panelek
Üvegszálat használtak az akrilgyanta megerősítésére, de a ragasztási eljárás nem volt tökéletes, rengeteg panel egyszerűen használhatatlannak bizonyult.
Kézi vagy automatikus
Az 1974-es modellek motorja és futóműve az AMC-től érkezett; Chrysler váltót használtak. A legtöbb autót háromfokozatú automatikus váltóval gyártották, de néhány példányt négyfokozatú kézi kapcsolású egységgel szereltek fel.
Sirályszárnyú ajtók
Bricklin a biztonságra koncentrálva sirályszárnyú ajtókat alkalmazott. Kiderült azonban, hogy megbízhatatlanok, beáznak és lassan nyílnak.
Hátsó ajtó
Ha az akkumulátorok lemerültek, a sirályszárnyú ajtók nem nyíltak ki, és csak hátulról lehetett beszálni.
Különlegesség
Első lökhárító
Az SV-1 első lökhárítója úgy nézett ki, mintha az autó lenyelt volna egy hatalmas videókazettát.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
198 km/h | 7,4 mp | 253 LE | 1605 kg | Chevrolet Corvette 74 |
176 km/h | 10,4 mp | 137 LE | 1405 kg | Ford Mustang Mach 1 |
195 km/h | 8,5 mp | 223 LE | 1605 kg | Bricklin SV-1 |
Műszaki adatok
1974 Bricklin SV-1
Motor és váltó
Motor: 5899 cm3-es V8-as; 2 szelep/henger
Max. teljesítmény: 223 LE (4400 ford/perc)
Max. nyomaték: 427 Nm (3100 ford/perc)
Csúcssebesség: 195 km/h
Sűrítési viszony: 8,5:1
Üzemanyagrendszer: egy darab Motorcraft porlasztó
Váltó: négyfokozatú kézi kapcsolású vagy háromfokozatú automatikus
Alváz és karosszéria
Felépítés: különálló alváz, üvegszál erősítésű akrilgyanta karosszéria; háromajtós kupé
Első futómű: aszimmetrikus keresztlengőkarok, tekercsrugó, lengéscsillapító
Hátsó futómű: merev tengely, félelliptikus laprugó, lengéscsillapító
Fékek: 729 mm-es tárcsafékek elől, 254 mm-es dobfékek hátul
Kerekek: 15 colos könnyűfém tárcsák
Abroncsok: FR60-15
Méretek:
Hossz: 4536 mm Szélesség: 1717 mm
Magasság: 1223 mm Tengelytáv: 2438 mm
Ára 1974-ben | 9000 Euró |
Ára mai árfolyamon | 58200 Euró |
Aktuális érték | 11500 Euró |
Gyártott mennyiség | 2880 db |
***********************************************************
Perodua Kelisa
A számos Daihatsu alkatrész felhasználásával készülő Perodua Kelisa megbízható és rendkívül olcsó kisautó, a városi forgalom követelményeihez igazodik.
Mérföldkövek
1994 Megalapítják a malajziai Perodua autógyárat. Első, Kancil jelű modelljüket Nippa néven forgalmazzák Európában.
1997 Megkezdik a Perodua angliai exportját. Ezenkívül csak Cipruson és Máltán kapható.
2004 Az új generációs Kelisa korszerűbb külsővel jelenik meg.
Felvezetés
Könnyű parkolás
A mindössze 3,5 méter hosszú Kelisával könnyű a parkolás.
Alap fékek
A Kelisa azon kevés típus közé tartozik, amelyekhez nem kapható blokkolásgátló.
Daihatsu motor
A háromhengeres Daihatsu motor 58 lóerős teljesítménye visszafogott. A 88 Nm-es nyomaték csak városi közlekedésre teszi alkalmassá.
Kétféle váltó
A kézi kapcsolású váltóval a Kelisa csak majdnem 15 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet. Automatikus váltóval ugyanehhez 17,2 másodperc szükséges.
Különlegesség
Alacsony vételár
Ez az egyik legolcsóbb autó, és a fenntartási költségei is elenyészők. A minősége azonban nem mérhető az európai vagy japán városi autóékhoz.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
151 km/h | 17,7 mp | 50 LE | 880 kg | SEAT Arosa 1.0 |
150 km/h | 15,0 mp | 54 LE | 860 kg | Fiat Panda 1.1 |
140 km/h | 14,8 mp | 58 LE | 760 kg | Perodua Kelisa |
Műszaki adatok
2004 Perodua Kelisa
Motor és váltó
Motor: 989 cm3-es háromhengeres, hengerenként négy szelep
Max. teljesítmény: 58 LE (5200 ford/perc)
Max. nyomaték: 88 Nm (3600 ford/perc)
Csúcssebesség: 140 km/h
Sűrítési viszony: 10,0:1
Üzemanyagrendszer: elektronikus benzinbefecskendezés
Váltó: ötfokozatú kézi kapcsolású vagy háromfokozatú automatikus
Alváz és karosszéria
Felépítés: önhordó acél karosszéria; ötajtós szedán
Első futómű: MaxPherson rugóstag, tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító
Hátsó futómű: merev tengely, három lengőkar, tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító
Fékek: elöl tárcsafékek, hátul dobfékek
Kerekek: 13 colos acél keréktárcsák
Abroncsok: 155/65 R13
Méretek
Hosszúság: 3460 mm Szélesség: 1475 mm
Magasság: 1665 mm Tengelytáv: 2360 mm
Ára 2004-ben | 7100 Euró |
Ára mai árfolyamon | 7100 Euró |
Aktuális érték | 7100 Euró |
Gyártott mennyiség | folyamatban |
**********************************************************