Ford Mustang Cobra R
A Cobra név a nagy teljesítményű Ford személygépkocsik szinonimája. 1995-ben a Ford különleges járműveket fejlesztő csoportja (SVT) valóban egyedi, versenyzésre szánt Mustang modellt bocsátott ki Cobra R néven.
Mérföldkövek
1993 A Ford korlátozott számban Cobra R (R=race, azaz verseny) néven bocsát ki új modellt.
1995 A Camaro Z28 típussal szembeni soha véget nem érő háború részeként a Ford SVT átalakított, 5,8 literes, 304 lóerős V8-ast épít be a Mustangba. Mindössze 250 darab készül.
1996 A GT és a Cobra új, 4,6 literes V8-as erőforrást kap.
Felvezetés
Állítható fékhatás
A Cobra R fékei a két dugattyús tárcsáknak köszönhetően kitűnően működtek. A fékegyensúlyt tetszés szerint lehetett állítani az első és hátsó tengelyek közt.
Hatalmas tank
Az alapváltozat benzintartályát jócskán megnövelték.
Műanyag motorháztető
A lapos gyári motorháztetőt könnyebb és ívesebb fedélre cserélték, hogy elférjen alatta a magasabbra nyúló szívósor.
V8-as motor
A Ford SVT 5752 cm3-es V8-as motort választott a Cobra R-hez. Különleges hengerfejekkel ellátva a teljesítménye 304 lóerő 4800-as fordulaton.
Alacsony oldalfalú gumik
Megnövelt merevségű rugók szorították az útra az alacsony oldalfalú 245/45 ZR17 BF Goodrich abroncsokat, mindig a maximális tapadási felületet biztosítva.
Különlegesség
Ötfokozatú váltó
A nagyobb, 5,8 literes motor extra nyomatéka miatt a gyári Borg-Warner váltót erősebb, ötfokozatú Tremec 3550 egységre cserélték.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
250 km/h |
6,0 mp |
285 LE |
1200 kg |
BMW M3 Evolution |
256 km/h |
5,8 mp |
309 LE |
1574 kg |
Pontiac Firebird WS6 |
240 km/h |
5,5 mp |
304 LE | 1496 kg |
Ford Mustang Cobra R |
Műszaki adatok
1995 Ford Mustang Cobra R
Motor és váltó
Motor: 5752 cm3-es V8-as; hengerenként két szelep
Max. teljesítmény: 304 LE (4800 ford/perc)
Max. nyomaték: 495 Nm (3750 ford/perc)
Csúcssebesség: 240 km/h
Sűrítési viszony: 9,2:1
Üzemanyagrendszer: elektronikus benzinfecskendezés
Váltó: ötfokozatú kézi kapcsolású Tremec 3550 váltó
Alváz és karosszéria
Felépítés: önhordó, acél karosszéria; kétajtós kupé
Első futómű: MacPherson rugóstag, állítható Koni lengéscsillapító, stabilizátor
Hátsó futómű: hajtott merev tengely, tekercsrugó, állítható Koni lengéscsillapító, stabilizátor
Fékek: elöl 330 mm-es, hátul 296 mm-es tárcsafékek
Kerekek: 17 colos könnyűfém keréktárcsák
Abroncsok: BF Goodrich Comp T/A; 245/45 ZR17
Méretek
Hosszúság: 4636 mm Szélesség: 1824 mm
Magasság: 1351 mm Tengelytáv: 2573 mm
Ára 1995-ben | 32000 Euró |
Ára mai árfolyamon | 38300 Euró |
Aktuális érték | 30000 Euró |
Gyártott mennyiség | 250 db |
***********************************************************
Pontiac Trans Am
A Pontiac mindössze nyold Firebird Trans Am kabriót gyártott 1969-ben, ezért sok rajongó maga újította meg saját autóját a motor és futómű átalakításával.
Mérföldkövek
1967 A Firebird piacra dobása. A több választható motor közül a 6555 cm3-es V8-as a legerősebb.
1969 A Trans Am válik a Firebird legnépszerűbb változatává.
1970 A Firebird kabriót nem gyártják tovább.
1989 Az autóátalakítók egyre növelik a teljesítményt. Ebbe az 1969-es Trans Am modellbe a Camaro Z28 IROC V8-as motorjának módosított változatát építették.
Felvezetés
Légbeömlők a motorháztetőn
A motorháztetőn lévő két szívótorok vezette a motorhoz a levegőt.
Motoros tető
A TransAm gombnyomásra működő vászontetővel készült.
Positraction önzáró differenciálmű
A Nova tengelyét egy 1979 Camaro Z28-ból kiszerelt, 3,42:1 áttételi viszonnyal rendelkező Positraction önzáró differenciálművel egészítette ki a tulajdonos.
Hátsó légterelő
A korai Firebird modellek esetén a hátsó spoiler a Trans Am felszereltség részét képezte.
Chevy Nova hátsó futómű
A Chevrolet Nova modelleket gyártott az amerikai rendőrségnek. Ennek nagy teherbírású hátsó futóművét szerelték az itt látható Trans Am példányba.
Nagyobb kerekek
Az eredeti 14 colos keréktárcsákat 15 colosra cserélték.
Különlegesség
5735 cm3-es V8-as
A Pontiac 6555 cm3 V8-as motorja óriási teljesítménye ellenére sem bizonyult megfelelő erőforrásnak. A Chevrolet Camaro Z28-asból származó megbízhatóbb, 5735 cm3-es V8-ast építették be.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
194 km/h | 6,9 mp | 380 LE | 1648 kg | Ford Boss 429 |
240 km/h | 7,0 mp | 223 LE | 1509 kg | Chevrolet Camaro IROC |
224 km/h | 6,8 mp | 253 LE | 1659 kg | Pontiac Trans Am(módosított) |
Műszaki adatok
1969 Trans Am (módosított)
Motor és váltó
Motor: 5735 cm3 V8-as Chevrolet motor, hengerenként két szelep
Max. teljesítmény: 253 LE (5000 ford/perc)
Max. nyomaték: 400 Nm (3650 ford/perc)
Csúcssebesség: 224 km/h
Sűrítési viszony: 10,0:1
Üzemanyagrendszer: elektronikus benzinbefecskendezés
Váltó: 1989-es évjáratú négyfokozatú automatikus.
Alváz és karosszéria
Felépítés: félalvázas karosszéria, kétajtós, négyüléses kabrió.
Első futómű: kettős keresztlengőkar, tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító, stabilizátor
Hátsó futómű: merev tengely, félelliptikus laprugó, teleszkópos lengéscsillapító
Fékek: tárcsafékek, a hátsó egy 1979-es Trans Am-ből származik
Kerekek: 15 colos acél keréktárcsák
Abroncsok: BF Goodrich 235/60R15
Méretek:
Hosszúság: 4854 mm Szélesség: 4417 mm
Magasság: 1260 mm Tengelytáv: 2746 mm
Ára 1969-ben | 3000 Euró |
Ára mai árfolyamon | 33650 Euró |
Aktuális érték | 31750 Euró |
Gyártott mennyiség | 697 db |
**********************************************************
Plymouth GTX
A hatvanas évek elején a Plymouth jó hírnevet szerzett magának nagy teljesítményű autóival. A GTX a Pontiac GTO versenytársaként készült.
Mérföldkövek
1967 A GTX jel először a középkategóriás Belvedere kupé és kabrió esetében bukkan fel 7,2 literes V8-as vagy Hemi motorral.
1969 A teljesítményt az Air Grabber motorházra szerelt légbeömlővel és választható végáttétellel finomítja tovább.
1971 Az utolsó GTX új karosszériával és megnövelt hátsó nyomtávval készül. Még kapható a hét literes Hemi motor, habár keveset rendelnek belőle.
Felvezetés
Nagy teherbírású fékek
Az alapfelszereltség négy, nagy teherbírású dobféket tartalmazott. Felárért lehetett megrendelni a két első 279 mm-es tárcsaféket.
Elegáns vonalak
Az 1967-es GTX elegáns, dinamikus formáját a trapéz alakú, előre döntött C oszlopnak köszönheti. 1968-ben új karosszériát kapott a GTX.
Háromfokozatú váltó
A TorqueFlite háromfokozatú automatikus váltó áttételeit a Hemi nyomatékgörbéjéhez igazították.
Fényűző utastér
A vastagon párnázott sportülések és a középső konzol lehajtható karfái a GTX alapfelszereltségéhez tartoztak, de a padlóra szerelt előválasztó-kar feláras kiegészítő volt.
Különlegesség
Hemi V8-as
A krómozott légbeömlők mögött a valaha épített leghatalmasabb Chrysler V8-as erőforrás lapult. A hétliteres Hemi motorban hidraulikus szelepemelő működik és két darab négytorkú Carter porlasztót használ.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
208 km/h | 6,3 mp | 380 LE | 1577 kg | Chevrolet Chevelle SS 396 |
194 km/h | 6,3 mp | 431 LE | 1395 kg | Ford Fairlane 427 |
203 km/h | 4,8 mp | 431 LE | 1607 kg | Plymouth GTX |
Műszak adatok
1967 Plymouth GTX 426 Hemi
Motor és váltó
Motor: 6981 cm3 V8; hengerenkénti két szelep
Max. teljesítmény: 431 LE (5000 ford/perc)
Max. nyomaték: 664 Nm (4000 ford/perc)
Csúcssebesség: 203 km/h
Sűrítési viszony: 10,25:1
Üzemanyagrendszer: két darab négytorkú Carter porlasztó
Váltó: háromfokozatú automatikus Torque-flite váltó
Alváz és karosszéria
Felépítés: önhordó acél karosszéria; kétajtós, négyüléses kupé
Első futómű: szabályozható torziós rúd, alsó és felső lengőkar, teleszkópos lengéscsillapító, stabilizátor
Hátsó futómű: hajtott merev tengely, laprugó, teleszkópos lengéscsillapító
Fékek: 279 mm-es dobfékek elől, hátul
Kerekek: 14 colos keréktárcsák
Abroncsok: 8x14 col
Méretek:
Hossz: 5093 mm Szélesség: 1742 mm
Magasság: 1323 mm Tengelytáv: 2946 mm
Ára 1967-ben | 2750 Euró |
Ára mai árfolyamon | 11300 Euró |
Aktuális érték | 40650 Euró |
Gyártott mennyiség | 720 db |
**********************************************************