Ford Thunderbird
A Thunderbird a modern autósvilág egyik legendája. Az eredeti modellt 1955-től kezdve mindössze három évig gyártották.
Mérföldkövek
1954 A T-Bird a februári Detroiti Autókiállításon mutatkozott be. Az értékesítés októberben kezdődött.
1955 Az 1956-os modellév újdonságai közé tartozott a hátulra függőlegesen felszerelt pótkerék.
1956 A következő évben hátsó fecskefarokkal, kisebb kerekekkel, újratervezett lökhárítóval és hűtőráccsal jelenik meg az autó, kompresszoros V8-as motorral rendelhető.
1957 Az első T-Bird utolsó éve.
Felvezetés
14 colos kerekek
A Thunderbird eredetileg 15 colos kerekeken gördült. 1957-er 14 colos felniket kapott, amelyek javítottak a kocsi megjelenésén.
Panoráma szélvédő
A T-Bird íves szélvédője csökkentette a hagyományos ,,A,, oszlop okozta holttér nagyságát.
Leszerelhető tető vagy kabrió
A Thunderbird alapváltozatát felcsavarozott üvegszálas műanyag tetővel árulták. A kocsit azonban összecsukható vászontetővel is meg lehetett rendelni.
Szellőzőnyílás
Az 1955-ös modell szellőzése elégtelennek bizonyult, így a Ford az első sárvédőre egy nyílást vágott, amit a lábtér hűtése érdekében ki lehetett nyitni.
Különlegesség
Hátsó sárvédő
Az 1957-es T-Bird modellen vezették be a hátsó fecskefarkat. Ez jelentette a fecskefarok korszak kezdetét az Egyesült Államokban.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
211 km/h | 5,9 mp | 287 LE | 1241 kg | Chevrolet Corvette |
208 km/h | 11,2 mp | 193 LE | 1346 kg | Jaguar XK140 DHC |
193 km/h | 9,5 mp | 215 LE | 1425 kg | Ford Thunderbird |
Műszaki adatok
1957 Ford Thunderbird
Motor és váltó
Motor: 4785 cm3-es V8-as, hengerenként két szelep
Max. teljesítmény: 215 LE (4400 ford/perc)
Max. nyomaték: 402 Nm (2700 ford/perc)
Csúcssebesség: 193 km/h
Sűrítési viszony: 9,1:1
Üzemanyagrendszer: négytorkú Holley porlasztó
Váltó: háromfokozatú kézi kapcsolású, opcionális gyorsítóáttétel vagy háromfokozatú automatikus váltó.
Alváz és karosszéria
Felépítés: acél alváz; kétajtós acél karosszéria; leszerelhető hardtop vagy kabrió változat
Első futómű: kettős keresztlengőkar, tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító
Hátsó futómű: hajtott merevtengely, félelliptikus laprugó, teleszkópos lengéscsillapító.
Fékek: dobfékek elöl és hátul; opcionális fékrásegítés
Kerekek: 14 colos acél keréktárcsák
Abroncsok: 7,5x14 colos diagonál
Méretek
Hosszúság: 4608 mm Szélesség: 1786 mm
Magasság: 1311 mm Tengelytáv: 2591 mm
Ára 1957-ben | 3300 Euró |
Ára mai árfolyamon | 52500 Euró |
Aktuális érték | 30500 Euró |
Gyártott mennyiség | 53166 db |
***********************************************************
Alfa Romeo 8C 2900
Az Alfa Romeo 8C 2900 a harmincas évek álomautója. Két kompresszoros versenymotorjával, független felfüggesztésével és különféle csodálatos karosszériáival minden idők egyik legvonzóbb automobilja.
Mérföldkövek
1935 Vittorio Jano tervezőmérnök elkészíti az első 2,9 literes, 223 lóerős 8C 2900A modellt.
1936 A 2900A kapja a dobogós helyezéseket a Mille Miglia versenyen.
1937 Elkészül a sorozatgyártású változat, 182 lóerős motorral és különböző felépítményekkel.
1939 Az utolsó 8C 2900 éppen a II. Világháború kitörése előtt készül el.
1947 Egy feltöltés nélküli 8C 2900 Lungo Coupé nyeri az 1947-es Mille Miglia versenyt.
Felvezetés
Két kompresszor
A feltöltés megnöveli a hengerekbe jutó levegő mennyiségét, több levegőben pedig töb benzin éghet el, ezáltal nő a teljesítmény.
Hátramenet reteszelés
A menet közbeni véletlen hátramenetben kapcsolást mechanikus védelem akadályozta. Ez a beerndezés ma már minden autóban megtalálható.
Kocsigyártók karosszériája
A különböző felépítményeket kocsigyártók alkották meg a kétféle kapható alvázra.
Hidraulikus fékrendszer
A legtöbb korabeli autó mechanikus fékeket kapott, az Alfa hidraulikus dobfékei azonban nagyobbak és hatékonyabbak voltak.
Különlegesség
Soros nyolchengeres motor
Vittorio Jano átdolgozta a harmincas évek első feléből származó 2,3 literes soros nyolchengeres motorját, így az egyik legnagyszerűbb háború előtti erőforrást alkotta meg.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
174 km/h | 10,6 mp | 200 LE | 1360 kg | Bugatti Type 57SC |
168 km/h | 14,0 mp | 120 LE | 1500 kg | Delahaye 135M |
184 km/h | 9,6 mp | 182 LE | 1134 kg | Alfa 8C 2900 |
Műszaki adatok
1935 Alfa Romeo 8C 2900
Motor és váltó
Motor: 2905 cm3 soros nyolchengeres; hengerenként 2 szelep
Max. teljesítmény: 223 LE (5800 ford/perc)
Max. nyomaték: nem ismert
Csúcssebesség: 245 km/h
Sűrítési viszony 5,75:1
Üzemanyagrendszer: két porlasztó két Roots típusú kompresszorral
Váltó: négy előre-, egy hátrameneti fokozat
Alváz és karosszéria
Felépítés: létraszerkezetű acél alváz kereszttartókkal, különféle felépítmények
Első futómű: kettős hosszlengőkar, keresztirányű lengőkar mindként oldalon, tekercsrugó, lengéscsillapító
Hátsó futómű: független lengőtengelyek, hosszírányú lengőkarok, félelliptikus laprugó, hidaulikus és súrlódó lengéscsillapító
Fékek: nyomásszabályozós dobfékek
Kerekek: 19 colos drótküllős kerekek
Abroncsok: 5,5x19 col diagonál gumi
Méretek
Hosszúság: 4430 mm Szélesség: 1669 mm
Magasság: 2794 mm Tengelytáv: 1359 mm
Ára 1936-ban | 4395 Euró |
Ára mai árfolyamon | 250000 Euró |
Aktuális érték | 3-5 millió Euró |
Gyártott mennyiség | 43 db |
***********************************************************
Ferrari Daytona
Az 550 Maranello megjelenéséig a Daytona volt az utolsó kétszemélyes, orrmotoros Ferrari. Ódivatú formája ellenére a mai napig minden idők egyik leggyorsabb sportkocsija.
Mérföldkövek
1968 Leleplezik a 365 GTB/4 modellt. A sajtó ,,Daytona,, néven emlegeti az 1967-ben megrendezett 24 órás versenyen aratott Ferrari győzelem tiszteletére. Ez a nem hivatalos elnevezés soha nem jelent meg a karosszérián.
1969 Megkezdődik a kupé és a kabrió változat összeszerelése. A Ferrari 400 lóerős versenyautókat készít, amelyek a Le Mans-i 24 órás viadalon átlépik a 290 km/h-s sebességet.
Felvezetés
A motor hűtése
A V12-es nagyméretű vízhűtőjén átmenő levegő a motorháztetőbe alig észrevehetően besüllyesztett két nyíláson át távozik.
Csőváz
A Daytona alvázát sok, kis átmérőjű, négyszög keresztmetszetű csőből hegesztették össze. Erős konstrukció, de nehéz lett.
Egyenletes súlyelosztás
Mivel a V12 motort az első tengely mögött, a váltót pedig hátul helyezték el, a Ferrari 52:48 arányú súlyelosztást ért el.
Négy vezérműtengelyes V12-es
A 365 GTB/4 modellnév jelzi, hogy egy henger térfogata 365 cm3, míg a négyes szám a vezérműtengelyek számára utal.
Különlegesség
Újszerű külső
A körbefutó irányjelzőket sokan lemásolták a Daytona megjelenését követően. A négy, kör alakú hátsó lámpa és a négy kipufogócső jellegzetessé tették a modellt.
Összehasonlítás
Csúcssebesség | 0-100 km/h | Teljesítmény | Tömeg | |
232 km/h |
7,1 mp |
272 LE |
1468 kg |
Jaguar E-type V12 |
275 km/h |
6,9 mp |
370 LE |
1296 kg |
Lamborghini Miura |
278 km/h |
5,6 mp |
352 LE |
1604 kg |
Ferrari Daytona |
Műszaki adatok
1970 365 GTB/4 Daytona
Motor és váltó
Motor: 4390 cm3 V12; hengersoronként két vezérműtengely, hengerenként két szelep
Max. teljesítmény: 352 LE (7500 ford/perc)
Max. nyomaték: 447 Nm (5500 ford/perc)
Csúcssebesség: 278 km/h
Sűrítési viszony: 9,3:1
Üzemanyagrendszer: hat darab Weber 40DCN 20 esőáramú porlasztó
Váltó: hátul elhelyezett ötfokozatú, kézi kapcsolású
Alváz és karosszéria
Felépítés: négyszögletes csövekből hegesztett alváz, alumínium és acél karosszéria, kétajtós kupé vagy kabrió
Első futómű: kettős keresztlengőkar tekercsrugóval, teleszkópos lengéscsillapító és stabilizátor
Hátsó futómű: megegyezik az elsővel
Fékek: hűtött tárcsafékek
Kerekek: 15 colos könnyűfém keréktárcsák
Abroncsok: 215/70 R15 (elöl és hátul)
Méretek
Hosszúság: 4425 mm Szélesség: 1760 mm
Magasság: 2400 mm Tengelytáv: 1245 mm
Ára 1969-ben | 18100 Euró |
Ára mai árfolyamon | 81500 Euró |
Aktuális érték | 140000 Euró |
Gyártott mennyiség | 1411 db |
***********************************************************